Betlehem - Davids by

Også kendt som Beit Lahm, Beit Sahur, Bet Lehem, Betar, Betlehem, Betlehem-ephratah, Bethlehemjudah, Bit-Lahmi, Davids by, Ephratah, Efrat
 

Ritzau 2. september 2010

Fødselskirken i Betlehem skal have en kærlig hånd. En italiensk renoveringsekspert skal lede arbejdet, hvor taget repareres for første gang i 200 år

Kristne ledere og den palæstinensiske selvstyremyndighed har indgået en aftale om at renovere Fødselskirken i Betlehem, hvor Jesus menes at være blevet født for godt 2000 år siden.

Selvstyremyndigheden betaler for renoveringen, og regningen er sat til at blive en million dollar, omkring 5,8 millioner kroner.

- Renoveringen bliver den første af sin slags i Palæstinas moderne historie og den første i den størrelsesorden på kirken, siger Salam Fayyad, premierminister i selvstyret.

Det er et internationalt konsortium, der skal gennemføre renoveringen under ledelse af den italienske renoveringsekspert Remigio Rossi.

Der er utætheder i taget, og repareres de ikke, kan det true bygningen. Unesco, FN's organisation for undervisning og kultur, siger, at utæthederne blandt andet risikerer at beskadige mosaik på gulve og vægge.

Det bliver første gang i 200 år, at taget repareres, siger den katolske kirke i Betlehem.

Sammen med den græskortodokse og den armenske kirke har den katolske kirke tilsynet og ansvaret for Fødselskirken.

Fra nord

Betlehem ligger i Judæa. En lille by omtrent 10 kilometer syd for Jerusalem i Judæa bjerge. Det er en delvis kristen og muslimsk by præget af kirker og minareter. Byen er under palæstinensisk styre.

Det er ikke sådan lige at komme dertil. Man skal passerer to jødiske sikkerhedsmure og palæstinenserne tillader ikke jødiske busser, at komme frem gennem området. Man skal derfor med en arabisk bus for at komme frem.

Stedet hvor kirken ligger kaldes for hyrdernes mark og pladsen foran kirken benævnes krybbepladsen.
Dette luftfoto viser hovedvejen til Betlehem fra nord (Jerusalem). Den moderne by strækker sig fra det historiske centrum i alle retninger. I dag er Betlehem kontrolleret af De Palæstinensiske myndigheder og har en befolkning på omkring 22.000 heri er ikke medregnet forstæderne Beit Jala og Beit Sahour.
 

 

Fårehyrde med sin flok

Området øst for byen er et traditionelt oprindeligt landskab. Det menes at være det område, hvor hyrderne "holdt vagt over deres flokke om natten." Flere kirker er blevet bygget for at fejre denne begivenhed. Selv i vore dage ser vi  lokale hyrder med  deres fåreflokke i samme område (selv på en juleaften!)
 

 



Fødselskirken

Indgangen til den berømte kirke i Betlehem er bemærkelsesværdig uimponerende. Den store gårdsplads er perfekt til præster, pilgrimme og turister, som er dem vi ser flest af. Det Palæstinensiske politi patruljerer området. Det er ikke længere tilladt busser at komme ind på pladsen.

Hovedkirken til kirken er en typisk græsk-ortodoks  kirke med røgelse, ikoner og altre.

Umiddelbart undrer man sig måske over, at man skal ned i krypten til en grotte for at finde fødestedet.

Vi forbinder Jesu fødsel med en stald i træ, men det nævnes der ikke et ord om i Det Nye Testamente. Folk på stedet opholdt sig i sådanne grotter, så det er helt naturligt af fødestedet er en grotte.
 

 

Kirkerummet

Denne bygning er den ældste bevarede kirke i Det Hellige Land. Oprindeligt bygget af den romerske Kejser Konstantins mor i det 4. århundrede. kejser Justinian genopbyggede den nuværende struktur i 530erne. Kirken er tilsyneladende blevet sparet for persernes ødelæggelse i 614 e.Kr., man mener det skyldes at da angriberne så skildringer af magi på væggene så holdt man sig tilbage. Et lokalt muslimsk-kristent venskab menes at være årsagen til, hvorfor kirken ikke blev ødelagt under al-Hakim i 1009.
 

 

 


Antikke Mosaikker

Under det nuværende gulv er der smukke mosaikker af den tidligere kirke. Kirken der er bygget under ledelse af Konstantins mor er i en typisk  ottekantet form, en arkitektur vi ser gå igen i byzantinske kirker, når de er opført som minde om en begivenhed. Her Jesu fødsel. Før det romerske imperium konverterede til kristendommen, var området en hellig lund - Thammuz.
 

 

Fødselskrypten

Tidlig tradition placerer Jesu fødsel i en hule. Skriften nævner ikke eksistensen af ​en grotte, og skeptikere bemærker, at mange bibelske hændelser blev fejret i huler (mere bekvemt for pilgrimme at være beskyttet mod sol og regn?). Men det er også rigtigt, at mange huse i området er bygget foran huler. En hule kunne tjene en husstand godt ved at give ly for dyrene eller et oplagringssted.

Vi skal regne med, at da kirken bliver bygget er det overleveringen og tidens lokale byggestil, der naturligvis slår igennem.
 

 

 

 

Tilbedelse


Meget tidligt kom kristne til stedet og tilbad Messias. Det fortsatte de også med, efter at den romerske kejser Hadrian forsøgte at udrydde ethvert spor af den jøde-kristne tro og i år 135 opførte statuer af Jupiter og Venus på stedet.


Den første kirke blev bygget i 323 af kejser Konstantin, hvis mor dronning Helena overvågede byggearbejdet. Af den næsten 1700 år gamle bygning kan man i dag kun se noget af et mosaikgulv og døbefonten.


Kirken blev senere udvidet under Justinian i 540. Gulvet og taget er blevet skiftet flere gange, men murene stammer fra Justinian.

Kirkens indre blev fornyet af korsfarerne i 1100-tallet, men det er i det store og hele Justinians kirke med korsfarernes interiør.

Muslimske herskere i landet, som befalede at kirkerne skulle ødelægges, skånede dog Fødselskirken. Men det marmor, som dækkede kirken, blev fjernet i 1500-tallet og brugt til at udsmykke Klippehelligdommen i Jerusalem.

Messias blev født i Betlehem


Messias blev født i den lille by Betlehem under meget enkle kår. Det er historisk muligt, at fødslen faktisk fandt sted der, hvor Fødselskirken står i dag, men ikke særligt sandsynligt fordi der for det første ikke var nogen folketælling, som det angives i Det Nye Testamente og for det andet fordi, man aldrig ville lade folk rejse så langt som fra Nazareth til Betlehem, for at lade sig registrere i en folketælling, den kunne og foregik på et langt senere tidspunkt lokalt.

Det skal også lige nævnes, at det er utroligt, at der skulle være en stjerne over Betlehem, der viste de vise  mænd fra Østerland vej til fødestedet. En stjerne er en sol og alle himmelens stjerner drejer sig den modsatte vej fra vest mod øst (det er nu stjernerne der står fast og jorden der drejer), men måske har det været en spionsatellit - man kan jo tilsyneladende påstå alt i religiøse historier og slippe heldigt fra det. Når Maria kan lave et barn med sig selv, kan ærkeengelen Gabriel vel også have haft en satellit for at overvære, at alt gik rigtigt til.

 For mange mennesker er det væsentligt at komme til det sted, det skete. For andre betyder det ikke så meget.


Det vigtigste er, at Messias, Guds søn kom til jord.
I Betlehem blev Messias født. Her kundgjorde Gabriel, at der var født mennesker en frelser. Og her lød for første gang den lovsang, som siden har bredt sig ud over hele jorden: Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag!

Fødselskirken er populær som aldrig før


Mere end 30.000 turister og pilgrimme ventes at besøge Fødselskirken juleaften. 2008. Det er rekord, og Betlehems borgere føler, at julen er reddet.



Køen af turister foran Fødselskirken i Betlehem bevæger sig langsomt fremad. Ikke kun på grund af den meget lave hoveddør, ”Ydmyghedens Port”, hvor man næsten skal knæle for at kravle ind, men også, fordi hver turist bliver holdt i skak med tilbud om en tur rundt i krogene af Jesu fødested med en lokal guide til en særlig fordelagtig pris, ”a very special price”.

Kirken, der for seks år siden var omringet af israelske kampvogne, fordi væbnede palæstinensere søgte tilflugt på det hellige sted, har fået sin tiltrækningskraft tilbage. Turisterne strømmer til Betlehem, og 2008 blev allerede i november erklæret for rekordår, hvad angår turisme.



Juleaften venter byens borgmester, Victor Batarseh, at 30.000 pilgrimme og turister vil møde op til den berømte midnatsgudstjeneste i Fødselskirken.

Og selvom det ikke er sikkert, at præsident Mahmoud Abbas vil overvære julegudstjenesten, lige som afdøde Yasser Arafat plejede at gøre, føler Betlehems borgere, at julen er reddet. Selv temperaturerne falder drastisk i øjeblikket, og den langvarige tørke, der har ramt hele Israel og Det Palæstinensiske Selvstyre, vil blive forvandlet til meget tiltrængt nedbør i juledagene. En sand velsignelse set med mellemøstlige øjne.

– Der er en ganske anderledes stemning i år. Langt mere optimistisk, siger Mike Kanawati, der har besluttet sig for at åbne en restaurant i nærheden af Fødselskirken.

Den slags optimisme er ny i Betlehem, der i årevis har været ramt af arbejdsløshed, lav turisme og voldelige sammenstød mellem palæstinensere og israelere. Men nu er turisterne tilbage i byen. Og de deler den lokale optimisme.

– Der er en ganske anderledes stemning i år. Langt mere optimistisk, siger Mike Kanawati, der har besluttet sig for at åbne en restaurant i nærheden af Fødselskirken.

Den slags optimisme er ny i Betlehem, der i årevis har været ramt af arbejdsløshed, lav turisme og voldelige sammenstød mellem palæstinensere og israelere. Men nu er turisterne tilbage i byen. Og de deler den lokale optimisme.

– Det er så dejligt at være tilbage i Betlehem, siger 44-årige Michael fra USA.

Han var her første gang som turist i 1999 og havde egentlig planlagt at besøge byen igen, men droppede tanken som direkte resultat af de billeder, han så på tv-skærmen fra intifadaens vold.

– Jeg kommer her i dag for at vise solidaritet med de lokale kristne, som jeg ved har det svært. Men for mig er Betlehem også kilde til åndelig inspiration. Der er noget meget specielt ved at sidde nede i kirkens kælder foran stedet, hvor Jesus blev født, siger han.

Byggeriet af Fødselskirken blev begyndt af dronning Helena og senere gjort færdigt af Konstantin i år 333 e.Kr., men den 12.000 kvadratmeter store kirke, der står på den sydlige del af Krybbetorvet i dag, stammer fortrinsvis fra senere reparationer. I dag er Fødselskirken delt i tre sektioner og bestyres af den katolske kirke, den græsk-ortodokse kirke og den armenske kirke.



Hovedattraktionen for de fleste turister er den underjordiske grotte med sølvstjernen og alteret. Det er stedet, som kristen tradition siden det 2. århundrede har refereret til som Jesu fødested.

Amerikanske Michael forsøger at undgå myldretiden i kirken, når pilgrimmene flokkes, og munkene nidkært værner om stedets usynlige grænser. Sidste år kom det til et gigantisk slagsmål mellem flere end 50 armenske og græske munke, da de ikke kunne enes om, hvem der skulle gøre rent og hvor.

De kristne pilgrimme og turister i kirken kan ikke umiddelbart mærke spændingerne mellem de forskellige kirkeretninger. Men hos munkene er sidste års kampe stadig friske i erindringen, og spørger man dem, er der reel mulighed for, at Jesu fødested bliver ramme for nævekampe igen i år, når der skal ryddes op efter julehøjtiden.

Under et nyligt besøg i Jerusalem og Betlehem sagde det armenske parlamentsmedlem Artak Grigo-ryan, at der er stor sandsynlighed for, at den 28. december i år også vil blive voldelig, fordi armenske og græske munke vil skændes om pladsen i kirken.

For de besøgende turister kan trængslen allerede mærkes. Men for dem, der ikke søger de stille kroge, har trængslen positive undertoner.

– Jeg er glad for at møde mange turister her i Betlehem, siger Stefan Fischer fra Tyskland, der i øjeblikket arbejder som frivillig i en af Jerusalems forstæder.

– Det bliver en enorm oplevelse at fejre julen sammen med så mange andre kristne fra hele verden og især fra Betlehem, hvor det hele jo blev grundlagt, siger han.

900 palæstinensiske betjente skal sørge for, at julen forløber planmæssigt i Betlehem i år, og at munkenes grænsestridigheder ikke kammer over inde i selve Fødselskirken.


Fødested

Ifølge traditionen, fandt Marias fødsel af en dreng, som fik navnet Jesus sted lige netop her, hvor den forgyldte sølvstjerne er placeret på gulvet. Den tradition, at fødslen fandt sted i en hule er en af de ældste kristne traditioner. Justin Martyr nævner det i midten af ​det 2. århundrede, ligesom det apokryfe skrift Jakobs forevangelium gør det (også 2. århundrede). Origenes bemærker, at hulen for Jesu fødsel blev påpeget i sin tid, og der er ingen tvivl om at var det samme sted, hvor den byzantinske kirke blev bygget.



 

 

Udarbejdet af Webmaster den 5. december 2011. Kilde: Oplysninger og billeder fundet på nettet. Jeg har oversat en del tekster fra engelsk, håber ikke der er for mange fejl. Jeg ved fra mine jødiske venner, som ofte har rejst i Israel og har besøgt denne fødselskirke flere gange, at det er en virkelig turistmagnet.

Mine venner nærer ingen illusioner om, at Jesus er født her.

De har også fortalt mig, at der foregår en kamp mellem forskellige kristne trosretninger (protestanter, katolikker og så videre) om at få kontrollen og magten over denne kirke. Ofte er man nødt til at opdele de besøgende for at undgå indbyrdes klammeri. Der har været episoder hvor munke har ført nævekampe mod hinanden. I 2002 stormede Israelske tropper kirken for at besætte dele af den. Mange kristne i Betlehem har i årenes løb forladt byen, fordi de evige uroligheder mellem israelere og palæstinenserne er utålelige forhold at leve en dagligdag under. En del af den mest højreorienterede del af Israels regering fører en bevidst ulovlig bosætningspolitik, opfører sikkerhedsveje, som kun israelere må befærde, afspærrer palæstinensiske veje, opfører sikkerhedsmure med checkpoints på en sådan måde, at man kan chikanere palæstinenserne mest muligt - så børn kun med stort besvær kan komme i skole, adgangen til fødeklinikker og hospitaler forsinkes i timevis, vandforsyningen afbrydes systematisk, men værst af alt forbryderiske angreb med kamphelikoptere. Den konflikt kommer ikke til en tilstand fordi jøderne i U.S.A. har en sådan magt, at den reelt kan bestemme, hvem der bliver præsident i U.S.A. - derfor bliver selv præsidenten og hans udenrigsminister så "lange i spyttet", når konflikten er åbenbart urimelig for enhver iagttager. U.S.A. skal ikke have noget kringlet og det lever man højt på i Israel, hvor man siden statens egenetablering i 1948 kan se mere og mere land inddraget under Israels domæne, ulovligt bebygget og kontrolleret.

Det er ikke så svært at komme til at tisse i bukserne af skræk, når man møder jøderne - Jesus fik også kærligheden at føle

 

Nu er jøderne jo ikke kristne og de skal ikke rette sig efter kristne budskaber. De elsker ikke deres fjender og næstekærlighed er en by på sydpolen.

Palæstinenserne som bebor området er muslimer. I den øvrige del af Israel er man i grove træk jøder (af flere forskellige jødiske religiøse grupperinger). De kristne finder man i området omkring Genezareth sø og i området vest herfor (det område hvor vi finder Nazareth. Her har mine venner været flere år i Kibbutz i slutningen af 1950erne og starten af 1960erne. De behersker i øvrigt hebraisk og kan læse den særlige skrift man skriver her. Det er en fordel, hvis der  er noget jeg vil have oversat. En af mine jødiske venner har i øvrigt studeret religionshistorie og er særdeles velbevandret i jødisk tankegang , kultur, historie og jødernes religiøse skikke og religiøse dagligdag.

Her ser du indgangen til fødselskirken. Den er ganske lille og man må bukke sig, hvis man skal ind.

Et kig indenfor